05 feb. 20
- Lidia Pintilie
Este depusă la Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței prima cerere de cofinanțare a lucrărilor la varianta ocolitoare a municipiului Adjud.
ANUL 2007
Primarul municipiului Adjud, Constantin Armencea, solicită Companiei de Autostrăzi și Drumuri Naționale, actuala CNAIR, urgentarea începerii lucrărilor la centura de ocolire a municipiului.
ANUL 2008
Ministrul transporturilor susține în presă că licitația pentru reabilitarea centurii ocolitoare a localității Adjud ar urma să fie organizată în acel an și, în termen de trei luni, documentația ar fi urmat să fie trimisă spre aprobare Uniunii Europene. Nu am putut găsi finanțare pentru centura Adjud. Pregătim documentația de licitație și, în două – trei luni, o vom trimite consultanților Jaspers de la UE. Anul acesta vom demara licitația pentru centura Adjud, declara acesta pentru Mediafax.
ANUL 2010
Primăria Municipiului Adjud obține o cofinanțare prin fonduri ISPA (Instrument for Structural Policies for Pre-Accession) însă Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale (actuala CNAIR) și Ministerul Trasporturilor refuză cofinanțarea în valoare de 25%.
În același an, la nivel guvernamental sunt aprobați indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții ”Varianta de ocolire Adjud” prin Hotărârea de Guvern nr. 1150/2010. Finanţarea obiectivului de investiţii se făcea din fonduri nerambursabile alocate de către Comisia Europeană, prin Fondul European de Dezvoltare Regională, înproporţie de 69,25% şi 30,75% de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programului de investiţii publice aprobat potrivit legii. În total – 84 de milioane de lei. Primăria Municipiului Adjud primește o adresă oficială din partea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii prin intermediul căreia este informată că finanțarea a fost aprobată. Structura rutieră urma a fi construită pentru o sarcină de 11.5 tone, drumul ocolitor urma să aibă o lungime de 5.6km, s-ar fi desprins de E85 imediat după Trotuș, ar fi urmat cursul râului până la poligonul de tragere, se îndrepta înspre Stația Meteo Adjud și ar fi ieșit în E85, în dreptul blocurilor ANL.
Apoi demararea investiției este blocată deoarece traseul viitoarei centuri a Adjudului se afla la marginea unui areal de 22.000 de hectare în care trăiesc trei specii protejate: stârcul roșu, stârcul galben și egreta albă. Primăria Municipiului Adjud și Agenția pentru Protecția Mediului organizează o dezbatere publică pentru a evalua impactul asupra mediului, în urma căreia s-a și emis acordul de mediu pentru proiectul ”Variantă de ocolire – Adjud”.
Este realizat apoi un studiu de fezabilitate în care este evaluat și impactul pe care realizarea centurii ocolitoare l-ar fi avut asupra mediului, documentația însumând un total de 12 volume. Varianta ocolitoare făcea parte dintr-un lot de 12 proiecte ale CNADR privind tot atâtea centuri ocolitoare din țară, din care ISPA urma să selecteze doar 7 proiecte eligibile pentru finanțare. Firma care a realizat studiul de fezabilitate a propus trei variante ale proiectului și ISPA a selectat varianta de semirezistență care cuprindea 4 benzi de circulație. Proiectul centurii ocolitoare a Adjudului este ales de către ISPA al 7-lea din 7 eligibile pentru finanțare. Într-o perioadă scurtă de timp proiectul cade de pe poziția 7 și devine neeligibil.
După ce autoritățile de la nivel central ocolesc un răspuns concret referitor la data de începere a lucrărilor, primarul municipiului Adjud, Constantin Armencea, amenință cu blocarea DN2-E85: Pentru mine, artera care desparte Adjudul în două este doar strada Republicii. O închid într-o zi pentru reparații și să vedem ce se întâmplă cu traficul. De șapte ani tot aștept să se rezolve această problemă. Orice om care merge pe trotuar simte vibrațiile când trece un camion de mare tonaj. Țevile rețelei de apă/canal sunt și vechi și cu traficul greu se sparg mai des. Nu mai luăm în calcul contaminarea aerului cu gaze de eșapament și poluarea fonică.
ANUL 2011
Centura municipiului Adjud se adaugă promisiunilor neonorate de către autoritățile centrale, investiția nefiind inclusă pe listele proiectelor prioritare care ar fi urmat să fie finalizate în perioada 2011 – 2013. Ministerul Transporturilor înștiințează Primăria Municipiului Adjud că nu are la dispoziție fonduri suficiente pentru cofinanțare.
ANUL 2012
Primarul Municipiului Adjud profită de orice întâlnire cu oamenii politici pentru a-i determina să promoveze la nivel central, în numele cetățenilor din Adjud, demararea lucrărilor de construire a centurii ocolitoare a municipiului, în speranța că proiectul va fi adăugat pe lista de priorități ale guvernului.
ANUL 2013
Primăria Municipiului Adjud reia demersurile de realizare a centurii ocolitoare a municipiului, în speranța că, având sprijinul Consiliului Județean Vrancea, al Guvernului României și al Ministerului Transporturilor, acesta din urmă va asigura, de această dată, cofinanțarea. Varianta ocolitoare a Adjudului devine subiectul mai multor interpelări în plenul Camerei Deputaților. Vă prezentăm două dintre acestea: interpelare deputat Florin-Mihail Secară, interpelare deputat Nicolae-Ciprian NICA.
ANUL 2015
Drumul expres București – A3 – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacă este încadrat de către Ministerul Transporturilor în categoria drumurilor prioritare, care urmează a fi realizate până în 2020, conform Master Planului General de Transport. În proiect, drumul trece pe lângă Adjud și se preconizează că va prelua cel puțin traficul de mare tonaj ce tranzitează municipiul.
ANUL 2017
Lista drumurilor expres din Master Planul General de Transport elaborat de către Ministerul Transporturilor cuprinde și tronsonul Focșani – Bacău. Drumul Ploiești – Bacău, care va evita localitățile, va înlocui, practic, E85, care a devenit foarte periculos din cauza accidentelor foarte dese.
Primarul municipiului Adjud, Constantin Armencea, face declarații de presă referitoare la centura ocolitoare: Este un proiect foarte important pentru locuitorii municipiului Adjud. Avem o mulțime de reclamații venite din partea cetățenilor referitoare la traficul greu pe DN2 – E85 care trece prin centrul orașului și care creează disconfort. Am făcut nenumărate demersuri încă de la finele anului 2004 și până în prezent. Trebuie știut că în toată această perioadă am întâmpinat tot felul de obstacole dar am reușit să rezolvăm toate problemele ce țin de municipalitate, inclusiv cele de mediu. Singura problemă acum este legată de cofinanțarea acestei investiții, cofinanțare ce trebuie să vină din partea Ministerului Transporturilor.
ANUL 2018
Problema realizării unei centuri de ocolire a orașului devine tot mai stringentă din cauza accidentelor din ce în ce mai dese în care sunt implicate mașini de mare tonaj care tranzitează orașul.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță semnarea contractului de servicii de ”Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic pentru drum de mare viteză Focșani – Bacău”. Obiectul contractului constă în pregătirea documentației de atribuire pentru execuția lucrărilor precum și asigurarea asistenței pentru susținerea aplicației de finanțare și asigurarea asistenței pe durata desfășurării procedurii de achiziție publică în vederea executării lucrărilor.
Drumul expres urmează să treacă și pe lângă Adjud și va prelua traficul de mare tonaj din oraș.
ANUL 2019
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere prezintă trei variante ale drumului expres Focșani – Bacău. Investiția se află în stadiul de elaborare a studiului de fezabilitate și elaborare proiect tehnic și lucrările urmează să fie finalizate, oficial, până la sfârșitul anul 2020, însă surse din cadrul proiectului susțin că drumul expres nu va fi finalizat mai devreme de 2025.
În toamna anului trecut a fost aleasă una dintre cele trei variante de ocolire a Municipiului Adjud propuse de către CNAIR.