15 mart. 24
- Admin
ℹ️ Instituțiile abilitate ale statului, prin mijloacele prevăzute de lege, protejează cetățenii în calitatea acestora de consumatori prin asigurarea accesului neîngrădit la produse și servicii, asigurarea informării cu privire la apărarea și asigurarea drepturilor și intereselor legitime ale persoanelor fizice în calitate de consumatori.
🔵Ordonanta de Guvern nr. 21 din 1992 ( ) privind protecția consumatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare este pincipalul act normativ care reglementează domeniul protecției consumatorilor.
❗️PRINCIPALELE DREPTURI ALE CONSUMATORILOR SUNT:
✅Dreptul de a fi protejați împotriva riscului de a achiziționa un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viața, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile și interesele legitime.
✅Dreptul de a fi informați complet, corect și precis asupra caracteristicilor esențiale ale produselor și serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum și de a fi educați în calitatea lor de consumatori.
✅Dreptul de a avea acces la piețe care le asigură o gamă variată de produse și servicii de calitate;
Dreptul de a fi despăgubiți pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare a produselor și serviciilor, folosind în acest scop mijloace prevăzute de lege.
✅Dreptul de a se organiza în asociații de consumatori, în scopul apărării intereselor lor.
🔵Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC – ) – organ de specialitate al administrației publice centrale, subordonat Guvernului – are ca obiective coordonarea și realizarea politicilor guvernamentale în domeniul protecției consumatorilor, atribuțiile fiindu-i stabilite în baza prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 700/2012
( ) privind organizarea şi functionarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor cu modificările și completările ulterioare.
🔵ANPC sprijină consumatorii persoane fizice în soluționarea problemelor, în cazul în care acestea adresează cazuri reglementate de legislația privind protecția consumatorilor. Aceștia pot transmite către ANPC petiții, reclamații și sesizări. Divergentele între operatorii economici nu intră în sfera de competență a ANPC.
Detalii privind transmiterea petițiilor regăsiți pe pagina de Internet a ANPC, secțiunea SESIZĂRI ( ).
☎️Telefonul consumatorului – 0219551 (GUVERNUL ROMÂNIEI,
AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU PROTECȚIA cONSUMATORILOR. Tariful către acest număr de apel va fi considerat apel cu tarif normal conform rețelei și tipului de abonament al inițiatorulu